Wednesday, June 23, 2010

minum air barli

Air barli adalah kegemaran saya sekeluarga. Bila masak jer air barli, mesti anak-anak pun tak sabar nak minum. Yang bestnya, ia juga boleh bertindak sebagai penambah susu. So, sejak akhir akhir ni memang rasa tak lengkap jika tak minum air barli. Lagi satu yang saya perasan, susu yang dipam nampak lebih pekat jika selalu minum air barli dan danish pun cepat kenyang bila menyusu. Tak susah pun nak masak air barli ni. Jom kita tengok cara saya masak air barli.

Saya guna barli dalam tin jenama brand.


Macam ni la bentuk barli belum masak. So, saya masak dalam 4 hingga 5 sudu besar.



Kemudian biji barli dibasuh dan ditoskan.


Lepas tu isi air dalam slow cooker. Kalau nak cepat guna air panas. Masukkan barli yang telah ditoskan dalam slow cooker.


Kemudian, tutup tudung slow cooker.


Biarkan masak dalam 2 hingga 3 jam. Kemudian tambahkan gula secukup rasa (gambar barli yang dah dimasak lupa nak snap). Maaf yer!

1 comment:

  1. ooh barli pun leh tmbh susu gak ker nak try jugak la....10q for the info

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails