Monday, June 21, 2010

peria oh peria

Selain daripada lobak putih dan air barli, peria juga amat serasi utk saya bagi menambahkan SI. Saya mula sedar benda ni masa balik kampung beberapa minggu lepas. Masa makan malam, ada kerabu peria... pergh, mmg sedap sangat kerabu peria yang mak sedara buat. Saya tak de la makan banyak sangat, rasa dalam beberapa keping jer. Tapi, kesannya dapat saya rasai selepas beberapa jam. Kalau tak silap, dalam pukul 3 pagi, dah tak boleh tidur sebab rasa B bengkak. So, saya pun bangun untuk pam susu. Masa duk mengepam tu, sambil berfikir.. apa la makanan yang saya makan sampai cepat sangat B bengkak padahal danish bangun menyusu macam biasa. Masa tu la teringat, ni mesti kes makan kerabu peria. Then bila gugle kat internet, mmg sah bahawa peria juga merupakan agen penambah susu.

Semalam saya ada beli beberapa batang peria. Nak buat kerabu macam mak sedara tak pandai. So gugle la skit kat internet utk cari resepi. Jumpa la resepi sambal peria yang agak senang untuk disediakan dari sini. Saya tempek resepinya kat sini untuk rujukan pada masa akan datang.

Resepi sambal peria

Bahan Utama:-


• 1 biji peria kambas

• 1/3 cawan isi udang

• 1 camca besar sos tiram

• 1/2 cawan air

Bahan Tumbuk Lumat:-

• 1 biji bawang besar

• 1 biji lada merah

• 2 ulas bawang putih

• 1/2 camca teh garam kasar

Cara membuatnya:-

• Belah peria dan buang biji. Potong serong setiap belahan dan rendam dalam air bersama 1 camca besar garam selama 15 – 20 minit. Kemudian toskan. Tujuan untuk mengurangkan rasa pahit.

• Dalam kuali, panaskan 2 camca besar minyak. Tumis bahan2 tumbuk halus hingga wangi, masukkan sos tiram dan udang, kacau dan tuang air.

• Bila mendidih, masukkan peria tadi dan gaul hingga rata. Kecilkan api dan masak untuk 2 – 3 minit hingga peria lembut. Rasa garamnya dan jika kurang boleh ditambah sedikit lagi.

2 comments:

  1. resipi yg bagusss.leh sy share kat blog sy..hihi

    ReplyDelete
  2. mamafaiz.. amik jer, kita sama-sama share :)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails