Thursday, June 17, 2010

spectra 3

Walaupun dah 3 bulan saya menggunakan s3, tp rasanya saya belum lagi mahir menggunakannya sampai ke hari ni. Tambah tambah lagi bila buat double pumping... huhuhu, asyik kena betulkan je sepanjang tempoh mengepam. Siapa la yg boleh beri tunjuk ajar, mcm mana kaedah yg betul. Atau, ada tak sebarang sumber yg saya boleh rujuk? Mungkin sbb dah terbiasa dengan pam manual, sampai kekadang tu terfikir juga untuk order lagi satu pam manual. Tp mana lagi best, Avent manual atau Medela Harmony?? Harap ada mommies yang sudi beri pandangan.

Menggunakan s3 memang ada pros and cons nya. Bagi ibu yang sedang meng'usha' untuk beli pam ni, kena fikir kita punya keperluan dan kemudahan yang ada di tempat kerja. Dari pengalaman saya yang tak seberapa ini, kebaikan menggunakan s3 ialah

  • boleh relaks sambil mengepam. Kalau guna single pumping, boleh pam sambil surf internet. Kalau guna double pumping, boleh mengepam sambil tengok tv :) 

  • boleh jimatkan masa disebabkan s3 ada function double pumping

  • mudah dicuci sbb spare partnya mudah ditanggal dan dipasang. Lagipun s3 takde banyak sgt aksesori.
Manakala kelemahan menggunakan s3
  • pam yg besar, jadi agak memakan ruang. Jadi kena sediakan beg khas utk mengusungnya ke sana ke mari.
  • kena guna letrik, jadi tak boleh guna bila tiada power supply. Sbg contoh, tak boleh mngepam dalam kereta
Kalau dibincangkan dari segi hasil, bagi saya tidak la banyak sangat perbezaan hasil yang dapat menggunakan pam manual atau pam letrik. So, tepuk dada tanya selera... pam mana yang memenuhi keperluan anda.

3 comments:

  1. saya guna double pam juga..mula2 mmg kekok tp skrg dah ok..leh pam smbil layan internet..saya rapatkan ke riba je..so x yah pegang..

    leh gak pam dlm kete tp kene ada alat sambung ke plug cucuh rokok tu kalau x silap

    ReplyDelete
  2. tu la, ada gak member ckp dia pun mengepam sambil surf tenet... masih duk belajar lg :), pernah gak terbaca pasal aksesori tu, tp belum order lg :)

    ReplyDelete
  3. Saya pun mula-mula kekok gak buat double pumping. Tapi baru jumpa solution 2, 3 hari ni.... lepas letakkan corong tu kat breast, tarik sikit bra ke atas corong so tak der la dia terlepas jatuh atau sentiasa kene pegang... rasa mudah je ;).. cuba la

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails