Tuesday, July 31, 2012

Irfan dan Puasa

Hari ni dah masuk hari ke sebelas berpuasa (sebab kami puasa sehari awal). Alhamdulillah, diberi peluang berada di bulan yang mulia ini walaupun menjalani puasa dalam tempoh yang agak panjang dan berada di negara orang :)

Dah lama nak update pasal puasa Irfan. Tahun ni adalah tahun kedua dia belajar berpuasa. Hari pertama puasa, saya lupa nak kejutkan dia bangun sahur. Bukan main marah lagi dia di waktu pagi sebab tak kejutkannya sahur. Bukan apa, kesian pulak nak kejutkan bangun sahur pukul 2 pagi... saya kata, "Irfan puasa 13 jam jer la... lepas makan pukul 8 ni, nanti berbuka dengan ummi pukul 9.30 malam". Susah jugak nak yakinkan dia, tapi akhirnya dia bersetuju. Hari pertama puasa Irfan bertahan hingga pukul 4.00 petang.

Hari kedua pula memang lupa nak kejutkan Irfan masa sahur. Irfan juga langsung tak puasa hari yang kedua :(

Hari ketiga juga saya masih tak kejutkan Irfan sahur. Tapi, Irfan tetap juga puasa penuh pada hari yang ketiga. Masa tu dah rasa bersalah sebab tak kejutkan Irfan sahur tapi dia berpuasa. Maka Irfan mula puasa penuh pada hari yang ketiga. Tanda reward pada Irfan sebab puasa penuh hari tu, saya tanya dia nak berbuka dengan apa. Jawab Irfan, "Maggi". Nak tergelak pun ada dengan jawapan Irfan, tapi saya turutkan saja :)

Pada malam keempat, baru saya kejutkan Irfan sahur. Irfan sangat mudah dikejutkan bangun sahur dan dia makan dengan berselera sekali. Begitulah pada hari-hari yang seterusnya sehingga ke hari ini. Irfan masih lagi puasa penuh :)

Irfan yang dah besar rupanya....
Selalu rasa dia masih kecil :)

NuKilaN:
 

5 comments:

  1. bagusnya irfan. Berapa umur dia nur? Anak saya pun belum dpt penuh satu hari. Kat sini pun puasa 20 jam. Memang tak expect dorang dpt puasa penuh satu hari..

    ReplyDelete
  2. kak tini & fadilah: Tq, saya tak pernah paksa pun.. mmg kehendak dia sendiri, Alhamdulillah :)

    LL: Irfan masuk 7 tahun minggu depan, saya pun rasa terkejut sebab dia boleh puasa selama 18 jam. Dah la time puasa tak reti duk diam... lari sana sini dgn si kakak....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails