Saturday, November 17, 2012

Apam balik Bradford

Kuih kegemaran saya bila pergi pasar malam. Kat Bradford, kena buat sendiri la bila teringin nak makan. Ni percubaan pertama apam balik. Guna pan 22cm, so dapat apam balik yang besar. Cubaan kedua, saya guna pan 16 cm, dapat apam balik saiz kecil.

Untuk inti, letak gula dam kacang saja
Jangung cream takde :(
Rupa apam balik cubaan pertama
Cubaan kedua lupa snap gambar

Resepi saya rujuk dari MyResepi. Saya letak kat sini buat rujukan.

Bahan-bahan:
2 cwn tepung gandum
1/2 cawan gula
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
1 biji telur
1 1/2 cawan air
Sedikit planta/mentega
Bahan tabur: kacang tanah yang sudah dikisar

Cara-cara:
1. Mesin gula bersama telur hingga kembang.
2. Masukkan soda bikarbonat dan air. Mesin hingga sebati.
3. Masukkan tepung dan mesin lagi hingga sebati (Adunan siap!).
4. Panaskan  non-stick pan. Tuangkan 1 senduk adunan di atas non-stick pan, kemudian nipiskan.
5. Biarkan seketika dan sementara menunggu masak, taburkan bahan tabur (gula  + kacang).
6. Apabila cukup masak, lipat dua dan angkat.

Aisyah peminat setia apam balik ni. Entah berapa keping dia makan sorang. Siap request suruh masak banyak2.

Orang lain demam durian crepe, saya pula mengidam nak makan apam balik, hihihi :). Teringin juga nak makan crepe. Agak2 kalau durian ganti dengan stoberi/kiwi, sedap tak?

NuKilaN:
 

6 comments:

  1. jika ada cream jagung lg bestkan...

    ReplyDelete
  2. pandai akak masak sendiri
    saya pandai makan jer..hehe

    ReplyDelete
  3. Jadi lah tu.nur !!!!

    sure sedap buat sendiri....teringin juga nk buat sendiri, tapi bila fikir bab nk kena prepare kacang hancur tu, terus x jadi...huhuhu

    ReplyDelete
  4. Nur menjadi la apam balik Nur..ida penah buat sekali tapi tak menjadi tak tau silap kat mana...mesti anak2 suka nie :)

    ReplyDelete
  5. fav sy juga,kalau pergi pasar minggu pasti beli..tergoda ..hehee..
    nnti saly nak cuba..TQ akak..:)

    ReplyDelete
  6. Kak tini: Tu la, kat sini xde jual jagung cream :(

    NoEn: Dah takde pilihan... kena la masak sendiri :)

    Dini: Saya beli kacang siap, tinggal kisar jer, hehehe

    Ida: Kena cuba lagi tu.... Akak ikut resepi jer dan anak2 mmg sgt suka :)

    Saly: Jgn lupa cuba :)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails