Saturday, July 31, 2010

susu ibu baik utk ibu dan bayi

Kebaikan untuk ibu:
  • membantu mengecutkan rahim selepas bersalin dan mengurangkan pendarahan
  • menjarakkan kehamilan secara semulajadi - biasanya cuma boleh dijamin bagi ibu yang eksklusif bf untuk enam bulan pertama sahaja. Lepas enam bulan tu, mmg kena guna perancang kalau tak nak mengandung lagi jika haid dah datang. Tapi saya jenis yang lambat datang haid lepas bersalin. Lepas bersalinkan irfan, irfan umur 11 bulan baru 'angkat bendera'. Lepas empat kali angkat bendera, terus pregnantkan aisyah. Aisyah lahir bila irfan cukup 2 thn. Then lepas bersalinkan aisyah pula, umur aisyah 9 bulan dah kena angkat bendera sbb aisyah kurang menyusu badan. Lepas tu mmg buat perancangan sendiri sbb nak tunggu aisyah besar skit baru nak bagi aisyah adik. Dan sekarang umur danish dah 5 bulan lebih, saya belum angkat bendera lagi. Harapnya, tunggu danish setahun dulu la baru bendera tu datang :)
  • mengurangkan risriko kanser payudara dan ovari
  • mengurangkan risiko penyakit osteoperosis
  • membantu ibu kembali ke berat asal selepas melahirkan bayi - Bila menyusu, lemak yang ada dalam badan ibu akan ditukarkan kepada susu yang diminum oleh bayi. Jadi lemak yang terkumpul dalam badan ibu semasa mengandung akan cepat hilang apabila ibu menyusukan bayinya. Perubahan berat badan saya sebelum pregnant dan selepas bersalin memang sangat ketara. Ramai teman sekerja menegur perubahan bentuk badan saya selepas bersalin. Saya pun apalagi, terus promosi susu ibu kalau nak lebih kurus lepas bersalin. Seluar dan baju zaman belajar kat U pun boleh muat balik. Memang happy sgt!
  • mengeratkan kasih sayang antara ibu dan anak - Masa menyusu, kita boleh bergurau dan main main dengan baby kita. Masa menyusu juga la, kita boleh tilik muka anak kita. Masa tu la baru nampak, ada kesan gigitan nyamuk rupanya. Tp yang paling penting, danish kenal saya ni ummi dia. Takut nanti dia tertukar dengan maid. Huhuhu, maklumlah asyik maid jer yg jaga dia kat umah masa saya kerja. Jeles tau bila tgk anak rapat dgn maid! Nasib baik ada susu ibu sbg penyelamat :)
Kebaikan untuk bayi
  • kandungan kolestrum dalam susu ibu yang awal merupakan imunisasi pertama bayi - Tak boleh cari kat mana mana. Hanya kita yang boleh bagi kolestrum kat baby kita. Alangkah ruginya kalau tak bf...
  • mengurangkan masalah alergi - susu ibu tak allergi kepada bayi. Ada juga bayi yang alah kepada susu lembu, jadi kena bagi susu soya. Banyak kos kena belanja bila nak beli susu soya jer!
  • mengurangkan masalah penghadaman -
  • membekalkan zat zat dan juga sumber nutrisi untuk pembesaran optimum
  • mengurangkan risiko obesiti dan juga diabetes untuk bayi apabila dewasa kelak
  • kajian menunjukkan bayi yang menyusu badan mempunyai perkembangan intelek yang lebih baik - Insya Allah, semoga anak anak membesar dengan bijak. Harapan semua ibu bapa semoga anaknya menjadi insan yang bijak pandai bila besar nanti!
Kebaikan untuk keluarga
  • mengurangkan kos perbelanjaan kerana tidak perlu membeli susu formula - Memang jimat sangat! Tak perlu keluar belanja setiap bulan untum beli FM. Cuma buat pelaburan sikit untuk beli pam dan segala aksesori untuk menyimpan susu. Lepas tu kepala dah tak pening nak fikir tantang belanja susu anak. Best best!
  • mengurangkan kos perubatan kerana bayi kurang sakit
  • merapatkan hubungan kekeluargaan
Kebaikan untuk masyarakat
  • mesra alam sekitar - mengurangkan pencemaran dan melindungi alam sekitar kerana tidak perlu menggunakan sebarang pemprosesan, pembungkusan dan pemasaran
  • menjimatkan kos perbelanjaan perubatan sesebuah negara untuk merawat masalah seperti jangkitan telinga, cirit birit, dan masalah pernafasan yang sering berlaku kepada bayi dan kanak kanak
  • mengurangkan kos untuk mengimport susu formula dari luar negara yang secara langsung akan membantu pertumbuhan ekonomi negara - baru tahu, rupanya kita import susu dari luar negara. Harapnya dapatlah bonus tahun ni sebab dah membantu negara berjimat :)

**sumber Pa&Ma, Ogos 2010
* yg tulisan kecil tu, just my point of view. Kalau salah, tolong betulkan yer mommies2 :)

2 comments:

  1. very good info sharing....yang part save kos..tu mmg ye and mmg kene labur skit dari segi pump dan yang peting labur skit kat supplemen yang berkualiti bukan saje tambah susu..tp jadikan susu berkualiti untuk ibu dan si kecil.....cery copy yer kak nur

    ReplyDelete
  2. info tentang penyusuan bayi di SIHAT SELALU - Masalah Penyusuan Bayi

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails