Sunday, June 3, 2012

cakap melayu

Nak kongsi dialog saya dan Irfan pada suatu petang yang indah:

Irfan: Ummi tahu tak, cikgu abang pun pandai cakap melayu?
Ummi: Iye, (dengen penuh eksaited)... cikgu abang cakap apa?
Irfan: Tadi belajar tentang transport, then the teacher said "bicycle" bila dia tunjuk gambar basikal. Terkejut abang sebab cikgu boleh cakap melayu.

Walaupun masa tu saya dah nak gelak guling-guling, tapi cuba control sebaik mungkin sambil terangkan:

Ummi: OOoo, sebenarnya sebutan basikal tu jer yang sama. Melayu sebut basikal, English pulak sebut bicycle. Mungkin perkataan basikal tu pun kita amik dari bahasa Inggeris.
Irfan: OOooo, ingatkan tadi cikgu pandai cakap melayu.

Sekian.

NuKilaN:
 

4 comments:

  1. ha3.. agak2nya bila irfan besar nnt & baca entri ini, pasti digelaknya pulak

    ReplyDelete
  2. encem abg irfan nie....a'aa Nur...sebutan tue memang sama kan...hihihi

    ReplyDelete
  3. nak tergelak guling2 jugak...

    ReplyDelete
  4. kak tini: hahaha, saya pun rasa dia akan gelak jugak bila besar nanti :)

    mummycda: tu la pasal, boleh pulak dia kata mat salleh pandai cakap melayu

    fadilah: jom kita guling sama2... hahhahahahahaha

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails