Monday, April 28, 2014

Kembara ke Eropah

Alhamdulillah, misi kembara ke 5 negara Eropah sempena Easter holiday pada minggu lepas berjalan lancar (walau ada juga beberapa dugaan sepanjang perjalanan). Perjalanan mengambil masa 8 hari,  7 malam. Bertolak pada pukul 11 pagi Jumaat, 18 April 2014 dan selamat tiba di Bradford pada pukul 4.15 petang, 25 April 2014.

Utk lebih jelas, meh kita tgk itineray kami dgn bantuan google maps....

Day 1 (Jumaat)
18/4... Bertolak dari Bradford(A) ke Travelodge Cantebury. Bermalam semalaman sebelum naik feri ke Calais esok pagi.

Day 2 (Sabtu)
19/4... Pagi-pagi pukul 7 dah check out dari Travelodge utk ke Dover Ferry port(B). Dalam pukul 11 selamat sampai di Calais, France (C). Terus memulakan perjalanan ke Engelberg, Switzerland (D). Perjalanan paling lama iaitu mencecah 13 jam  (5-6 kali berhenti kat service, kalau M'sia kita panggil R&R). Pukul 12 tgh malam, baru sampai kat hotel di Gasthaus Grafenort.

Day 3 (Ahad)
20/4... Lepas sarapan dan photoshoot area hotel, terus ke Titlis utk naik cable car bagi menuju ke puncak Titlis. Satu hari spent masa main snow aje kat puncak Titlis tu.

Day 4 (Isnin)
21/4... Check out dari hotel utk meneruskan perjalanan ke Frankfurt, Germany (E). On the way, singgah dulu tgk air terjun di Rheinfall. Sampai Frankfurt pun dah lewat malam, kalau tak silap dalam pukul 11.30 malam. Check in di hotel budget, Meininger Hotel.

Day 5 (Selasa)
22/4... Check out dari Meininger Hotel utk meneruskan perjalanan ke Amsterdam, Netherlands (F). Tgk bandar Franfurt dari atas kereta aje la. Sampai di Amsterdam dalam pukul 4 petang. Tapi nak cari apartment yg kami dah booking tu bukan main susah lagi. Dah la turun aje dari kereta, ada yg kena kejar dek anjing... pengalaman sungguh!

Day 6 (Rabu)
23/4... Pagi-pagi dah keluar utk ronda-ronda Amsterdam. Hari yang ditunggu utk melawat taman tulip yang terbesar, Keukenhof dan juga kincir angin, Zaanse Schans.

Day 7 (Khamis)
24/4... Check out dari apartment utk meneruskan perjalanan ke Bruges, Belgium (G). Dari Bruges, terus ke Calais dan bermalam di Travelogde Cantebury lagi sekali.

Day 8 (Jumaat)
25/4... Bertolak dari Travelogde ke Bradford. Home sweet home!!! Anak-anak bukan main happy dan bersorak riang bila dah sampai Bradford. Penat agaknya berkelana dalam kereta selama lapan hari.

Sebenarnya, lima keluarga yang menyertai trip ni yang terdiri daripada 15 dewasa dan 9 kanak-kanak, memang happening habis dan semuanya sangat supportive :)
Ini pula kesembilan barisan anak-anak yg super sporting posing berlatar belakangkan banjaran Alps...

Lima keluarga dengan 4 kereta sahaja...

Insya Allah, ada masa saya kongsikan gambar sekitar Europe Tour ni. Gambar banyak sgt, sampai tertidur depan lappy masa duk browse gambar :)

Total perjalanan... 5200++ km... phew, penat tapi berbaloi baloi :)

NuKilaN:
 

15 comments:

  1. whoaaaaaaaa kagum kagum. story more in details please, tak dapat saya nak euro tour, baca citer u all pun jadi la.

    ReplyDelete
  2. Salam Nur,

    Wah seronoknya jalan-jalan ramai-ramai! Mak Aji semasa kerja dulu sempat ke Frankfurt beberapa kali atas urusan kerja di Pesta Buku Frankfurt, sempat menyinggah di Amsterdam dalam perjalanan ke Bologna untuk Pesta Buku Bologna. Konon naklah ke London dan Paris namun dek kerana berkejar sama ada untuk puasa atau raya, terpaksalah dilupakan sahaja. Mak Aji tunggukan foto-foto seterusnya nanti ya!

    ReplyDelete
  3. 5 family? Wah meriah sungguh! Klu 5 negara konfemla beribu gmbr kak Nur hihi takpe take ur time to update k. Izu pon citer kembara europe 2thn dulu tak hbs update lg..tp at least keukenhof dah setel :D

    ReplyDelete
  4. Ohhhh....seronok jugak kalau bertour berjemaah kan Bijen...taklah mati kutu hehe....kalau dah 8 hari dlm keta....mmg cukup masak dah tu hehe... sure tak sabaulah budak tu nak balik....

    ReplyDelete
  5. seronoknya berkonvoi dgn kawan2 mcm tu...pasti ada gambar yg boleh dijadikan header..:)

    ReplyDelete
  6. wow!!!!behnyo nur…cepat2 upload gambar & citer. xdpt pegi baca citer u al jadi la ;)

    ReplyDelete
  7. Allah.... suka nyer hati wpon hnya lihat gmbr anak2 dpn banjaran Alps... nnt cerita & letak gmbr byk2 yer...

    ReplyDelete
  8. Tak sabar pulak nak tengok bunga tulip tu Nur ;)

    ReplyDelete
  9. Jeles..jeles dpt bereuro tour ngan keta lagi tuh..mana lebih best yg pegi yg ferry (ker dulu) ikut rombongan atau yg nie? nanti citer n gambar bny2 n besau2 yer..:)

    ReplyDelete
  10. perkhhh jauhnyer kak perjalanan... tp sbb stop2 kan msti seronok, pg lak ramai2... nnti cite lah kak... nk gk tgk gambar sepanjang pengembaraaan tuh

    ReplyDelete
  11. wah seronoknya.... berjalan sakan...! cantiknya banjaran alps tu... subhanallah...

    ReplyDelete
  12. Rindunyer…. nak pergi lagi!! Nanti kita plan lagi k..Tengok kat map tu...macam tak percaya kita pusing Europe jauh tu kan…Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  13. Wah..syoknya jalan2 banyak negara.. budak bertiga tu bertuah betul, kecil2 dah jalan banyak tempat

    ReplyDelete
  14. Bestnye berjalan jalan kt ngara org smbil tgk kejadian Allah

    ReplyDelete
  15. Baru baca itinerary aje dah teruja. Mesti best nikan, Nur. Dah duduk kat UK, ada peluang jenjalan ajelah ke negara berdekatan. Wah, memang bestlah cam ni!

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails