Friday, November 7, 2014

Cucur tak kembung

Ramai dah cuba resepi cucur kembung manis ni...
Sedap katanya...
Saya pun terus save dalam komputer....


Tapi mcm biasa lah kan...
Resepi dah siap simpan, tapi nak rujuk semula memang bercinta...
Malas jadinya nak godek semula resepi bila nak masak.
Jadi atas dasar ingat-ingat lupa dan suka sgt berlagak ala2 master chef, saya terus buat tanpa semak semula resepi.
Yang saya ingat, kena letak tepung gandum, air panas dan susu cair.
Semua main agak agak dan hentam aje lah...
Hasilnya....
Keh keh keh... Cucur ku tak mengembong....
Jadi selim melim pulak kejadiannya...
Tapi rasa  dia saya suka... Rasa lemak2 manis...
Aisyah pun suka dgn cucur ni.... siap nak bawa bekal ke sekolah.
Tapi maaf lah Aisyah... ummi tak berapa rajin nak menggoreng cucur pagi2...

Bila cucur tak kembung, baru lah saya beria godek semula komputer cari resepi ni.
Patut lah, adunan saya terlebih cair agaknya.
Sepatutnya adunan kena jadi ala2 doh keria tu biar boleh cubit bulat2.
Lain kali kena cuba lagi....
Praktis make perfect... tak gitu???

16 comments:

  1. kiranya menjadi jugak la tu walaupun tak kembung hehe

    ReplyDelete
  2. saya pun tak pandai buat cucur, nak bagi bulat takkan punya pelbagai bentuk ada nanti...
    p/s - makan tak sedap bila hidang dalam pinggan cantik otomatik jadi sedap...hehehe

    ReplyDelete
  3. hehe...jadi jugalah tu
    rupa aje lain...
    betul tu, practice make perfect =)

    ReplyDelete
  4. Hehhe kak nur.. Selim melim lagi berkhasiat :p

    ReplyDelete
  5. esselâmu aleykum sister, cuma mubarek! :)

    mmmm leziz <3

    ReplyDelete
  6. hehehee sama sangat kita tengok resepi sekali lalu, pastu yakin jer gaul2 bahan kan.. semalam saya buat cherry muffin la konon, kembang semangkuk jadinya hihihii, kes yakin sangat la ni. tapi nak buat la cucur ni, tapi susu pekat tu nak alternate kan dengan apa yer?

    ReplyDelete
  7. hehehehe.... jnji ada rasa, nnti try lg ek kak.... sesekali bt ccr kempit

    ReplyDelete
  8. Heheheh..maafkan sy kerana tergelak...tp sy biasa makan yg selim melim tuh dulu...yg kembung membung tak pernah..ummi kena rajin tuh sbb anak2 suka kan..
    bhn tuh cam simple sgt..kalo kat sini dorang buat letak raisins gunaa sefl raising flr lg..

    ReplyDelete
  9. hehehheheh janji cucur sedap dimakan...

    ReplyDelete
  10. rupa tak penting yg penting rasa kan..:)

    klu utara coq kembung letak yis tau

    ReplyDelete
  11. Hihihi...nk kelakar jgk bc n3 ni..yealah kdg2 resepi yg kita cuba tak seindah rupa...mgkn jgk salah teknik..xpe cuba lagi

    ReplyDelete
  12. Izu pon tak pandai buat cucur kembung, selalu selim melim jgk . Tp cucur lemak manis ni mmg sedap kan..bkn kids je suka, org tua pon suka..:D

    ReplyDelete
  13. Lembut ke jadinya Bijen kalau mcm doh tu....agaknya tu yg guna ayaq panas tu kot yeh.......
    Mcm teringin pulak nak try.....pakai tepung naik sendiri pun rasanya kembung jugak Bijen...

    ReplyDelete
  14. Assalam...

    Walau pun tak kembung...janjji sedap dan boleh dimakan lagi...tak membazir...

    Biasalah try n error...

    ReplyDelete
  15. Okey, saya panggil ni jemput-jemput manislah. Selalu tak guna susu, guna gula je. Anak-anak suka tapi saya kurang sikit sebab bila makan jemput-jemput, saya mesti nak cicah sambal belacan ke, sambal tumis ke.... Nanti saya nak memandai-mandai buat cucur kembung manis ni juga. Saya dah hafal dah resepi nih. Hahaha....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails