Thursday, May 23, 2013

Dandelion matang

Suatu ketika dulu, saya selalu dihidangkan dengan kecantikan bunga dandelion ni..
Dandelion kuning yang sangat menarik perhatian...
Tapi sekarang, banyak dandelion yang dah matang.
Maka ia bertukar bentuk menjadi bebola macam ni...
Dandelion matang yang sedia untuk disebarkan oleh angin
Bila peringkat ini la orang suka ambil dan main tiup-tiup..
Bentuk benih dandelion yang seakan parachut
Tinggal sebahagian yang masih setia bersama induk....

NuKilaN:
 

35 comments:

  1. setiap kali saya tgk pokok ni, mesti teringat komik doraemon. Sebab dari komik tulah saya tahu namanya dandelion....kihkihkih....

    sape kata takleh belajar dari komik? hahahahhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betulla...saya pun terpengaruh dgn doremon juga. Rasanya tahu pasal bunga ni awal dulu dr citer katun ni..

      Mmng lawa la bunga ni..

      Delete
    2. Saya dulu masa kecik pun teringin nak tiup2 bunga dandelion... semua tu sebab pengaruh doraemon laa... tu yang jadi teruja bila tgk dandelion depan mata :)

      Dini: banyak apa boleh belajar dari doraemon - jgn jadi malas macam nobita... hahhaha, semua harapkan doraemon jer :)

      AN: Kan? unik sgt :)

      Delete
  2. aduhhhh...SUBHANALLAH...!!!!

    sungguh2 indah ciptaan-Nya ini...benar2 unik dan cantik!!

    nur amek gmbr pki kamera apa yek? gmbrnya seperti melihat yg asli
    .
    .
    .
    tang parachut tu...uuuhhh... betul2 SUKA!!

    dandelion, jgn takut...terbanglah...mak akan tetap sentiasa menyayangi kamu...oh oh! :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang gambar atas sekali tu guna digital kamera nikon, s3300, yang bawah utk zoom in tu guna dslr, d3200... masih lagi belajar tahap amatur... ntah bila nak pandai ambil gambar...
      Macam pernah dengar jer ayat tu, tapi di mana yer??? hahahha, pengaruh doraemon juga ni :)

      Delete
  3. cantik dandelion nie wpun bertukar bentuk...kat tempat kita tak blh hidup yer bunga nie..jrg lihat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang takde kot.... tu la, dua2 pun ada kecomelan yg tersendiri

      Delete
  4. owh...cantik laa kalau ditiup angin...agaknya kat cni ada tak eks..hihii

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kita yg ditiup lagi nampak cantik... rasanya takde kot

      Delete
  5. cantik colour kuning tu..
    bila dah matang beza btl...wah! suka nak tiup bola2 tu..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun mmg ralit tgk bunga kuning tu... yg matang tak tahan lama, biudak2 suka buat main :)

      Delete
  6. Suka tgk masa dah matang :) boleh tiup2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan budak2 jer suka main tiup2, kita yg tua ni pun ralit sama :)

      Delete
  7. Kalau di sana yg pasti bila musim bunga rumput pun berbunga cantik..
    Ini kalau tiup sana-sini itu yg makin banyak pokoknya.
    Cantik kalau dah banyak dan luas macam hamparan bunga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sangat tu kak... macam2 kaler bunga rumput kat sini...
      Ha ah, macam kemuncup, mudah betul membiak... kalau kat padang tu, nampak sgt cantik bunga2 tu :)

      Delete
  8. salam nur. masa tengah kembang tu, mcm mainan getah budak2 (yg dlm dia ada lampu….bila hempuk maka bernyala la ia). bila dah matang tu mcm pokok hantu (heheh kami panggil sebab ia terbang di awangan pastu warna putih berbulu)….

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya saya pun pernah maian masa dulu.. bukan main kuat lagi hempuk nak bagi nyala, sampai merah tangan2... hihihi

      Delete
  9. Subhanallah cantiknya.. napelah kat Malaysia xde.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat M'sia pun banyak juga bunga yg cantik2... tu spesis negara bermusim kot :)

      Delete
  10. Owhhh bler matang baru kuncup ek... Seyes x tau... Seronok nyer tahu menda baru hari ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, dapat berkongsi pengetahuan... saya pun baru jer tahu jugak, curious jer nak tunggu bungan kuning jadi bola :)

      Delete
  11. cantiknya..
    nisah suke tengok ketika dia berterbangan di bawakan angin yang berlalu..
    namun baru hari ni nisah tahu nama die hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tgk dalam cerita, selalu berangan nak tiup bunga ni.. tak sangka dapat merasa sendiri pengalaman ni :)

      Delete
  12. Pastu banyak melayang2 masuk umah hohohoho

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha, tak sempat melayang masuk dalam rumah dikerjakan danish... nasib baik sempat snap gambar :)

      Delete
  13. Cantik kan kak.. kat sini nak harapkan bunge kecik yg kat lalang tu jek la boleh terbang di tiup angin kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg cantik haza... dua2 pun saya suka :)

      Delete
  14. oohhh...baru sy tau...tq share nur!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama.. berkongsi pengalaman di rantau orang :)

      Delete
  15. Replies
    1. Kan? Tak putus pidah memuji kebesaran Nya :)

      Delete
  16. Tak sangka Dandelion akan jadi cam tu....tak pernah tau ...TQ Bijen atas perkongsian ini!

    ReplyDelete
  17. subhanallh, cantik2 bunga ni...:)
    blh dikire pro jugak lah tukang amik gambar ni...mantap!teruskan usaha;)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails